Az ősz felerősíti a mozgásszervi fájdalmakat

“Megint fáj! Mit csináltam már megint rosszul?”- kérdezik tőlem a hideg beálltával a vendégeim. Lássuk a lehetséges okokat!

Amikor újra fájni kezd…

Mind tapasztaljuk, hogy szinte egyik napról a másikra vége van a nyárnak. Én személy szerint azt nem bánom, hogy éjjel nincs már 30 fok és lehet nyugodtan pihenni, a takaróm ismét a barátom. De picit sajnálom, hogy vége van egy fénylő, meleg, kevés-ruhás időszaknak. Jönnek az esős, hideg, szeles, szobában kucorgós időtöltések.
Elsősorban a hozzám járó lumbágósok, derékfájósok, gerincsérvesek figyelmét szoktam felhívni, hogy lassan elérkezik az az időszak, amikor jobban visszatérnek a panaszok. Talán ha előre figyelmeztetem őket, kevésbé lepődnek majd meg rajta, hogy miért fáj megint, pedig már 2 hónapja nem fájt.
De nem csak a hűvös, hideg, szeles idő az, ami ezeket a tüneteket felerősíti, hanem a sok ülés. Ez akár az iskolaidőszak miatt is lehet, vagy pont azért, mert a rossz időben nincs kedvünk kimozdulni otthonról. Szeretnék segíteni néhány jó tanáccsal, hogy kevésbé vagy egyáltalán ne alakuljanak ki ezek a fájdalmak.

Ülőmunkát végzőknek segíthet

A gerincoszlopunkat legjobban az ülés terheli meg. Aki sokat ül, használjon ék alakú párnát vagy tüskepárnát, ami megfelelően alátámasztja ülés közben a gerincünket. Otthon, meló után mindenképpen javaslom a gimnasztikai labda használatát. Ezen ülve, csípőringató mozdulatokkal nagyon jól lehet lazítani a medencetartó izmokat és nem mellesleg segíti a gerinctartó izmok erősödését is.
Akinek van rá lehetősége, óránként álljon fel, sétáljon el mondjuk egy pohár vízért. Mindenképpen mozgassa át magát legalább az alsó testrészeken, de nyugodtan lehet nyújtózkodni is.
Bele sem gondolunk, de a sofőröknek, futároknak, taxisoknak is ülőmunkájuk van. Csak ők még a ki-, beszállással is nehezítik a helyzetüket gerincügyileg. De mit tehetnek ők is?
A szék – és ez az autóülésre is vonatkozik – háttámlájára lehet felhelyezni deréktámaszt, ami (nevéből adódóan) a derekat támasztja meg a folyamatos ülés közben. Ez amiatt fontos, hogy a deréktájon lévő anatómiai görbület megmaradhasson vagy lassan akár vissza is alakulhasson a legoptimálisabb formájába (de semmiképpen ne romoljon). Nagyon fontos, hogy ott támasszon, ahol erre szükség van!

Ha állómunkád van, akkor sem kell szenvedned a fájdalomtól

Azt gondolnánk, az állómunka jobb a gerinc szempontjából, de ez csak részben van így. Az biztos, hogy amit ülés közben “elronthatunk” a derekunkban, azt abban a formában állás közben nem nagyon lehet, viszont ritkán gondolunk bele, hogyan is működik a testünk.

Mivel 2 lábra álltunk sok-sok évvel ezelőtt, a legnkább igénybe vett testrészünk állás és járás közben a láb, lábfej, talp. Az általam alkalmazott technikák mindegyike alulról felfelé kezel: elsőként gerincoszlopunk alapját, a medencét és annak környezetét igazítjuk helyre, aztán lépésenként haladunk felfelé, a nyak irányába. Ezek után (amennyiben szükséges) jönnek a mozgásszervek. Ebből következik, hogy az állómunkát végzőknek erősen javasolt talpbetét viselése, ami a talp harántboltozatát támasztja meg, illetve segíti a lábfej egyenletes terülését a cipőben. És ez nem csak a lúdtalpasoknak vagy a bokasüllyedéseseknek kell! Mindenkinek ajánlott, aki munkája nagy részét állásban végzi. Hozzászoktatással szoktam javasolni a bevezetését.

Aki rendszeresen mozog, annak semmije sem fáj?

Sajnos azt kell mondanom, ez nincs így 100%-ban. Ők szerencsésebb helyzetben vannak azokhoz képest, akik egyáltalán nem edzik a testüket. De ne felejtsük el: a fizikai munka egy idő után ugyanazt a terhelést adja a testnek, ehhez hozzászokva így is kialakulnak egyenlőtlen terhelések. Gondoljunk csak bele: például a tetőfedők, ácsok cipekednek, létráznak, felmásznak, lemásznak. Látszólag az egész testük dolgozik. De hosszú távon nekik is túlterhelődnek például a vállizmaik.

Akik pedig konkrétan testet edzenek, tapasztalatom szerint mindig egyoldalúan terhelik a testüket. A hozzám járó testépítők mindegyike arról számol be, hogy egyik nap csak “hátazik”, másik nap csak “lábazik”. El tudjuk képzelni, mit kapnak akkor ezek a célzott izmok egy órás folyamatos edzéssel.

Mit tehetünk a fájdalmak csillapításáért?

Az ősz beköszöntével még fontosabbá válnak a vitaminok, ásványi anyagok, mivel az étkezésünkből egyre jobban tűnnek el, hiszen télen nem terem annyi egészséges élelmiszer, mint tavasztól őszig. Így talán az első lépés lehetne egy állapotfelmérés,aminek a segítségével ráláthatunk, milyen anyagok igényelnek pótlást. Az állapot felmérésének ma már sokféle módja van, többek közt a vérvétel, biorezonancia vizsgálat, kvantumrezonancia vizsgálat a teljesség igénye nélkül.
Amikor csak lehet, sétáljunk a szabadban, gyönyörködjünk az ősz szépségeiben. Csodálatos, más évszakban nem látható színekben pompáznak ilyenkor a lombhullatók és nem hanyagolható az a jellegzetes illat sem, amit szintén nem érezhetünk máskor az erdőben vagy erdős környezetben való sétánk alkalmával.
A folyamatosan fájó testrészeket pedig megtámogathatjuk takarással, melegen tartással, és amíg még nem akutan fáj, forró vizes fürdővel is kényeztethetjük. De amikor be van lobbanva, felejtsük el a forró vizes fürdőt! Csábítónak tűnik, mert a melegben picit fellazul, de ez a hatás csak addig tart! A gyulladt területeket sosem szabad melegíteni. Hűtsük! Helyileg ható hűsítő krémekkel, szükség esetén törölközőbe tekert fagyasztott zöldséggel, mindig vigyázva, nehogy kifázzon a kezelt testrész.
A kezelési technikáimmal tudok segíteni a panaszok enyhülésében. Várlak szeretettel, ha téged is érint ez a probléma. Időpontot itt tudsz foglalni.
További tartalmakat facebook-oldalamon is találsz.
Az oldalamon használt képek a pixabay és freepik ingyenes fotoletöltő oldalakról származnak.